Problemer med at spise rigtig mad

19. august 2010

Alder:
7 mdr.

Problemer med at spise rigtig mad

Hej Helen

Jeg har skrevet til dig tidligere omkring vores datters problemer med at drikke sin mælk. Det hjalp rigtig meget at få hjælp til en rytme, hvor hun var vågen længere tid af gangen. Jeg var kommet til at holde fast i en rytme, der passede til hende, da hun var yngre. Men det var kun i forhold til søvnrytme, at jeg skærmede hende - ikke i hendes vågne timer:o)

Men nu har jeg brug for din hjælp igen. Vores datter er lige blevet 7 mdr og jeg forsøger i øjeblikket at få øget hendes indtag af almindelig mad og give hende mindre mælk. Det er dog lidt svært, da hun er svær at få til at spise almindelig mad. Samt at hun er svær at få til at spise nye ting.

Vores dag ser sådan ud:

7.30 står op og hun får flaske (150ml)

9.00: Øllebrød med 2 tsk sveskemos, smør og lidt mme. + vand. Her spiser hun ca 5 skefulde

10.00: Flaske (150ml) + formiddagslur (1 time til halvanden)

12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg. (Hun gumler lidt på det, men ikke meget ryger ned) Hirsegrød med frugtmos eller grøntsagsmos med frugtmos + olie og mme. Her spiser hun ca 10 skefulde

14.00: Flaske (150 ml) + eftermiddagslur (½-1 time)

16.00: A 38 med frugtmos og revet rugbrød

17.00: Flaske (100 ml)

18.30: Grøntsagsmos med mme og smør + nogle gange med frugtmos (10 skefulde) (har forsøgt med fisk og kylling, boller i karry, frikadelle osv. men hun spiser kun et par skefulde og så vil hun ikke ...

Annonce

... mere)

20.00: Flaske (150 ml) og i seng

2.00/3.00: Flaske (100-150 ml)

Som nævnt har jeg forsøgt at give hende forskellige ting. Jeg har forsøgt nogle dage i træk med den samme nye ting, så hun vænnede sig til det og har så holdt en pause. Så har jeg forsøgt igen en uge senere. Men hun vil stadig ikke have det. Jeg er derfor bange for hun spiser for ensidigt. Det jeg kan veksle imellem er kartoffel, broccoli, gulerødder, ærter og hirsegrød. Hun kan lide alle slags frugtmos.

Når hun spiser virker hun utålmodig og vender og drejer hovedet efter den mindste lyd. Hun er i godt humør og vil hellere sidde at pludre, kigge på alle tingene i køkkenet og lege. Og det på trods af at hun er sulten - har prøvet at give hende flaske lige efter og der drak hun meget. Jeg har haft held af at give hende legetøj som hun kunne sidde med og så give hende mad samtidigt, men det er ikke altid det virker.

Vi vil også rigtig gerne have, at hun kan spise noget mere rigtig mad, da hun er en lille vims. Hun vejer kun 6,7.

Generelt er hun en rigtig glad pige, der er utrolig aktiv. Ben og arme går på hende det meste af tiden og hun kravler hurtigt rundt, så hun får rørt sin krop meget. Jeg har tænkt om det kan være hendes aktivitetsniveau der også kan gøre at hun ikke kan koncentrere sig om maden, så tænkte jeg ville nævne det.

Håber du kan komme med nogle gode råd.

På forhånd tak for hjælpen:o)

Mange hilsner T

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder