Brev:
Problemer med at spise rigtig mad
19. august 2010
Alder:
7 mdr.
Problemer med at spise rigtig mad
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig tidligere omkring vores datters problemer med at drikke sin mælk. Det hjalp rigtig meget at få hjælp til en rytme, hvor hun var vågen længere tid af gangen. Jeg var kommet til at holde fast i en rytme, der passede til hende, da hun var yngre. Men det var kun i forhold til søvnrytme, at jeg skærmede hende - ikke i hendes vågne timer:o)
Men nu har jeg brug for din hjælp igen. Vores datter er lige blevet 7 mdr og jeg forsøger i øjeblikket at få øget hendes indtag af almindelig mad og give hende mindre mælk. Det er dog lidt svært, da hun er svær at få til at spise almindelig mad. Samt at hun er svær at få til at spise nye ting.
Vores dag ser sådan ud:
7.30 står op og hun får flaske (150ml)
9.00: Øllebrød med 2 tsk sveskemos, smør og lidt mme. + vand. Her spiser hun ca 5 skefulde
10.00: Flaske (150ml) + formiddagslur (1 time til halvanden)
12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg. (Hun gumler lidt på det, men ikke meget ryger ned) Hirsegrød med frugtmos eller grøntsagsmos med frugtmos + olie og mme. Her spiser hun ca 10 skefulde
14.00: Flaske (150 ml) + eftermiddagslur (½-1 time)
16.00: A 38 med frugtmos og revet rugbrød
17.00: Flaske (100 ml)
18.30: Grøntsagsmos med mme og smør + nogle gange med frugtmos (10 skefulde) (har forsøgt med fisk og kylling, boller i karry, frikadelle osv. men hun spiser kun et par skefulde og så vil hun ikke mere)
20.00: Flaske (150 ml) og i seng
2.00/3.00: Flaske (100-150 ml)
Som nævnt har jeg forsøgt at give hende forskellige ting. Jeg har forsøgt nogle dage i træk med den samme nye ting, så hun vænnede sig til det og har så holdt en pause. Så har jeg forsøgt igen en uge senere. Men hun vil stadig ikke have det. Jeg er derfor bange for hun spiser for ensidigt. Det jeg kan veksle imellem er kartoffel, broccoli, gulerødder, ærter og hirsegrød. Hun kan lide alle slags frugtmos.
Når hun spiser virker hun utålmodig og vender og drejer hovedet efter den mindste lyd. Hun er i godt humør og vil hellere sidde at pludre, kigge på alle tingene i køkkenet og lege. Og det på trods af at hun er sulten - har prøvet at give hende flaske lige efter og der drak hun meget. Jeg har haft held af at give hende legetøj som hun kunne sidde med og så give hende mad samtidigt, men det er ikke altid det virker.
Vi vil også rigtig gerne have, at hun kan spise noget mere rigtig mad, da hun er en lille vims. Hun vejer kun 6,7.
Generelt er hun en rigtig glad pige, der er utrolig aktiv. Ben og arme går på hende det meste af tiden og hun kravler hurtigt rundt, så hun får rørt sin krop meget. Jeg har tænkt om det kan være hendes aktivitetsniveau der også kan gøre at hun ikke kan koncentrere sig om maden, så tænkte jeg ville nævne det.
Håber du kan komme med nogle gode råd.
På forhånd tak for hjælpen:o)
Mange hilsner T